Sain jo toista vuotta peräkkäin kutsun kirjoittaa Guided Inquiry Design menetelmän blogiin. Blogi toimii niin, että vuoden jokaiselle viikolle on eri kirjoittaja. Kirjoittajat ympäri maailman ovat jollain tavalla joko menetelmän käyttäjiä, kehittäjiä tai menetelmästä kiinnostuneita. Blogi on mahtava tapa tutustua menetelmän käyttöön, erilaisiin toteutuksiin ja toimii siten myös mahdottoman hienona vinkkipankkina. Jokaisella kirjoittajalla on kolme kirjoitusta kirjoitettavana.

Itse lähestyin bloggausviikkoani yleisestä erityiseen. Ensin halusin ottaa esille Suomessa tällä hetkellä vellovaa keskustelua opetussuunnitelmamuutosten osalta, lukemisen haasteiden ja yleisen muutostilanteen kautta. Seuraavassa kirjoituksessani listasin muutamia omassa tutkimuksesta löytyneitä kiinnostavia juttuja, ja viimeisessä jutussa poimin tutkimuksesta muutaman asian, joiden valossa ohjatun tutkimuksen menetelmä antaisi Suomessakin ratkaisuja useampaan asiakohtaan.

Alla linkit jokaiseen kolmeen kirjoitukseen:

Finland – 100 years of independence!

Research of the Finnish core curriculum and information literacy

Research findings in the Finnish core curriculum, issues related to GID